علمهای اهل دل حمالشان علم های اهل دل احمالشان
علم چون بر دل زند باری شود علم چون بر تن زند باری شود
گفت ایزد « یحمل اسفاره » بار باشد علم کان نبود ز هو
علم کان نبود ز هو بی واسطه آن نپاید همچو رنگ ماشطه
مولانا علم را به دو دسته تقسیم می کند علم ظاهری و علم حقیقی ،علم
عالمان حقیقی راهبرشان است یعنی مرکبی برای آنهاست که آنها سوار بر ان هستند
اما علم ظاهربینان باری بر دوششان هست و پسداست که این دو دسته علم یکی نیستند
نکته دیگر اینکه علم حقیقی باید از جانب خدا به بنده افاضه شود و ان هم نیازمند
دل صاف و صیقلی یافته است تا انوار الهی در ان تجلی نماید.
دفتر صوفی سواد و حرف نیست جز دل اسپید همچون برف نیست
اما علم ظاهری مانند آرایشی است که آرایشگر بر چهره عروس می نهد و
پیداست که دوام چندانی ندارد و از بین می رود.
نظرات شما عزیزان:
تاريخ : چهار شنبه 7 دی 1390
| 9:17 | نویسنده : خداداد |